Hvad er tegnene på lymfødem?

Hvad er lymfødem?

Lymfødem er en hævelsestilstand, man kan få et eller flere steder på kroppen, hvis man har fået en skade på lymfesystemet.

Når man behandles for kræft får mange fjernet få eller alle lymfeknuder i det afficerede område (f. eks. armhule, bækken el. lyske). Dette skaber en permanent skade på lymfesystemet, da der ikke vokser nye lymfeknuder ud igen.

Lymfesystemet er et sideløbende kredsløb til vores blodbane. Det er med til at transportere overskydende væske fra hele kroppen tilbage til hjertet. Når lymfeknuderne er fjernet, så nedsætter det evnen til at transportere den overskydende væske tilbage til hjertet og derfor kan man opleve, at man får hævelser: lymfødem. Selve produktionen af lymfevæske er den samme som før man fik fjernet lymfeknuder, men lymfesystemets transportkapacitet er nedsat og kan derfor ikke transportere den overskydende væske væk.

Det er vigtigt at vide om man har lymfødem, så man kan få den rette behandling. Hvis lymfødemet ikke bliver behandlet kan det vokse sig større og i sidste ende blive hårdt og være vanskeligt at fjerne. Heldigvis sker det ikke fra den ene dag til den anden, men det er en god idé at komme igang med at behandle sit lymfødem så hurtigt som muligt, da det giver bedre forudsætninger for ens lymfødem.

Dertil er det vigtigt at sige at der er en masse behandlingstiltag man kan gøre for at hjælpe sit lymfødem og vi hjælper med den rette vejledning og behandling. Vi har mange års erfaring med daglig behandling af lymfødem.

Hvordan ved man, om man har lymfødem?

Lymfødem i arm/bryst

Lymfødem i armen og/eller brystet kan opstå efter fjernelse af lymfeknuder i armhulen, ved en operation for f. eks. brystkræft eller modermærkekræft. Symptomerne kan være synlig hævelse af hånd/fingre, underarm, overarm, flanke eller bryst. Der kan også være tale om et begyndende lymfødem uden tydelig hævelse, men med symptomer som tyngdefornemmelse, spændthed eller smerter i de ovenfor nævnte områder. Hos mange brystkræftpatienter opstår lymfødemet i forbindelse med strålebehandling, derfor kan det have betydning at gøre en forebyggende indsats i forbindelse med denne.

Lymfødem i ben/underliv

Lymfødem i benene/underlivet kan opstå efter behandling for f. eks. gynækologisk kræft, prostatakræft, tarmkræft eller modermærkekræft, hvor man fjerner lymfeknuder som del af behandlingen. Symptomer på lymfødem i dette område kan være synlig hævelse af kønsben, kønslæber, pungen, penis, på siden af hofterne, ballerne, på lårene og/eller i et eller begge ben. Der kan også være tale om et begyndende lymfødem uden tydelig hævelse, men med symptomer som tyngdefornemmelse, spændthed eller smerter i de ovenfor nævnte områder samt følelse af spændthed indefra bækkenet.