Lymfødem, sol og varme - hvad skal du være opmærksom på?

Hvad skal du være opmærksom på henover sommeren når du har lymfødem?

Vidste du, at lymfødem eller lantente lymfødemer (hvis du ikke har fået lymfødem, men er i risiko for at udvikle et) kan blive negativt påvirket af sol og varme? Vi har samlet nogle gode råd til, hvordan du bedst kommer gennem sommeren med lymfødem.

Solbeskyttelse

Høj temperatur fra direkte sol får karrene til at udvide sig, derfor kan du opleve en forværring af lymfødemet.
Brug kompression for at beskytte huden mod skoldning.
Brug høj solfaktor på den kropsdel hvor du har lymfødem, hvis du ikke har kompression på.
Husk at områder der er strålebehandlet ikke må få direkte sol det første år efter endt behandling og efterfølgende skal have ekstra høj solfaktor.

Undgå insektstik

Prøv at undgå alle typer insektstik/bid der hvor du har lymfødem. Immunforsvaret i et område med lymfødem/latent lymfødem er nedsat, og derfor kan insektstik/bid skabe større irritation end normalt. I værste fald kan stikkene give infektion. Brug derfor myggespray og kompression.

Kompression

Hvis du skal ud at rejse, enten flyve eller køre længere ture, anbefaler vi at du anvender kompression.
Flyveture kan i værste fald forværre eller udløse et lymfødem, pga. det ændrede tryk i kabinen. Desuden er det ofte en forværrende faktor at sidde stille i mange timer ad gangen.
Hvis du har behov for at blive nedkølet, kan du gå i koldt vand/koldt bad med din kompressionsstrømpe på.

Penicillin

Hvis du har fået fjernet lymfeknuder, er du i højere risiko for at få en roseninfektion, fordi immunforsvaret i området hvor du er opereret er nedsat. Tal med din læge om at have penicillin med på rejsen. I tilfælde af at du skulle blive ramt af en roseninfektion, kan det være afgørende at starte penicillinbehandlingen med det samme (også før du når at se en læge). Dette er især vigtigt hvis du tidligere har haft en roseninfektion.

Hvis du har nogle konkrete spørgsmål eller du er i tvivl om hvordan du skal forholde dig i sol og varme, så skriv endelig en mail til os ved at besvare denne mail.