Lymfødem - gode råd til dig som skal på ferie eller opholde dig i varmen

Vi har samlet nogle gode råd, til dig der har lymfødem eller er i risiko for at udvikle det,
f.eks. efter behandling for kræft.

Vivo fysioterapi, lymfødem, gode råd hvis du har lymfødem, lymfødembehandling, kompression

Kompression

Husk kompression når du skal flyve eller køre længere ture. Flyveture kan i værste fald forværre eller udløse et lymfødem, pga. det ændrede tryk i kabinen. Desuden er det ofte en forværrende faktor at sidde stille i mange timer ad gangen.
Nedkøling - gå i koldt vand/koldt bad med din kompressionsstrømpe på.

Solbeskyttelse

Høj temperatur fra direkte sol får karrene til at udvide sig, derfor kan du opleve en forværring af lymfødemet.
- Brug kompression for at beskytte huden mod skoldning.
- Brug høj solfaktor på den kropsdel hvor du har lymfødem, hvis du ikke har kompression på.
- Husk at områder der er strålebehandlet ikke må få direkte sol det første år, og efterfølgende skal have ekstra høj solfaktor.

Insektstik

Prøv at undgå alle typer insektstik der hvor du har lymfødem. Immunforsvaret i et område med lymfødem er nedsat, og derfor kan insektstik skabe større irritation end normalt. I værste fald kan stikkene give infektion. Brug derfor myggespray og kompression.

Penicillin

Hav penicillin med på rejsen. I tilfælde af at du skulle blive ramt af en roseninfektion, kan det være afgørende at starte penicillinbehandlingen med det samme (også før du når at se en læge). Tag en snak med din egen læge om det.