Hvad er tegnene på lymfødem?

Det er vigtigt at vide om man har lymfødem, så man kan få den rette behandling. Hvis lymfødemet ikke bliver behandlet kan det vokse sig større og i sidste ende blive hårdt og være vanskeligt at fjerne. Heldigvis sker det ikke fra den ene dag til den anden, men det er en god idé at komme igang med at behandle sit lymfødem så hurtigt som muligt, da det giver bedre forudsætninger for ens lymfødem. Derfor er det en god ting at være opmærksom på de tegn der kan være, på at et lymfødem er under vejs.

Dertil er det vigtigt at sige at der er en masse behandlingstiltag man kan gøre for at hjælpe sit lymfødem og vi hjælper med den rette vejledning og behandling. Vi har mange års erfaring med daglig behandling af lymfødem.

De første tegn

De første symptomer på lymfødem, kan f.eks være:

• Tyngdefornemmelse i området

• Smerter i området

• Følelse af at huden i området er spændt eller udspilet

• Ændret sensibilitet(følsomhed) i området

• Lokal hævelse, som kommer og går

Hvordan ved man, om man har lymfødem?

Lymfødem kan konstateres af en lymfødemterapeut efter kliniske undersøgelser, samt evt. måling med apparatet Sozo.

Lymfødem i arm/bryst

Lymfødem i armen og/eller brystet kan opstå efter fjernelse af lymfeknuder i armhulen, ved en operation for f. eks. brystkræft eller modermærkekræft. Symptomerne kan være synlig hævelse af hånd/fingre, underarm, overarm, flanke eller bryst. Der kan også være tale om et begyndende lymfødem uden tydelig hævelse, men med symptomer som tyngdefornemmelse, spændthed eller smerter i de ovenfor nævnte områder. Hos mange brystkræftpatienter opstår lymfødemet i forbindelse med strålebehandling, derfor kan det have betydning at gøre en forebyggende indsats i forbindelse med denne.

Lymfødem i ben/underliv

Lymfødem i benene/underlivet kan opstå efter behandling for f. eks. gynækologisk kræft, prostatakræft, tarmkræft eller modermærkekræft, hvor man fjerner lymfeknuder som del af behandlingen. Symptomer på lymfødem i dette område kan være synlig hævelse af kønsben, kønslæber, pungen, penis, på siden af hofterne, ballerne, på lårene og/eller i et eller begge ben. Der kan også være tale om et begyndende lymfødem uden tydelig hævelse, men med symptomer som tyngdefornemmelse, spændthed eller smerter i de ovenfor nævnte områder samt følelse af spændthed indefra bækkenet.